Symulacje Akustyczne – co to jest? dla kogo i w jakim celu?

W dawnych czacha zanim wynaleziono kalkulatory a skomplikowane obliczenia robiło się na liczydłach projektowanie Akustyki Pomieszczeń było sztuką wręcz magiczną a przede wszystkim bardzo czasochłonną. Jeden projektant w ciągu swojego życia tworzył kilka a czasem tylko jedną sale koncertową.

Zostały zaprojektowane i policzone bez użycia kalkulatorów czy komputerów a mimo to są uznawane za najlepsze na świecie. Fenomen wielu tych sal leży w detalach które rozpraszają i pochłaniają dźwięki w ścisłe określony sposób. Dziś już nikt nie liczy tego na liczydłach, na szczęście mamy do tego specjalistyczne (dość drogie) oprogramowanie takie jak CATT Acoustic, AMFG EASE, Czy SoundPlan. Do tego dochodzą rozwiązania każdego liczącego się producenta Pro Audio. W teorii kupując system firmy X dostajemy do niego oprogramowanie, dzięki któremu możemy optymalizować wiązki dźwięku tak aby grać w zadaną strefę i unikać nieprzyjemnych odbić. A co jeśli dopiero projektujemy sale muzyczną ? W takiej sytuacji przychodzi z pomocą program do symulacji akustycznych, który niejako powiem nam jak dany system zagra zanim ułożymy pierwszą cegłę na placu budowy. W takim programie możemy definiować z czego chcemy aby były ściany, sufity, podłoga a nawet jaki typ foteli użyć i jak to wpłynie na zmianę rozchodzenia się dźwięku. Zanim jednak się dowiem tego trzeba zlecić wykonanie trójwymiarowej bryły naszej Sali. Proces ten niestety jest bardzo żmudny i generuje spora część kosztów takiej symulacji. Im bardziej precyzyjny model Sali (im ma więcej załomów i detali) tym koszt projektu rośnie. A gdy już mamy taki model dostajemy wielki bonus- możemy w nim symulować rozwiązania wielu producentów Pro Audio. I tu z pomocą przychodzi M-Acoustic jako niezależny weryfikator, który może symulować rozwiązania wszystkich liczących się producentów Audio i zaproponować te, które sprawdzą się najlepiej w naszej Sali.

Pozostaje pytanie dla kogo są te symulacje?

Kiedyś powiedział bym, że wyłącznie dla dużych sal odsłuchowych typu: teatry, filharmonie, opery, domy kultury, kluby itp. Ostatnio co raz częściej dostaje zapytania od osób prywatnych ze środowiska Audiofilskiego, które mają sprzęt za kilkaset tysięcy zł, testowały różne kable i urządzenia ale wciąż coś im nie pasuje. Wtedy dociera do nich, że Akustyka Pomieszczenia NIE jest najlepsza i trzeba ją poprawić. Takie zlecenia też przyjmuje. Kwoty na takie symulacje są bardzo różne i zalezą głównie od kształtu pomieszczenia. Po wygenerowaniu raportu doradzam również jakiego typu ustroje akustyczne należy zastosować i gdzie je rozmieścić aby zniwelować niepożądane efekty. Zdarzają się również osoby które mają pokój odsłuchowy przygotowany pod kino domowe. Takim też staram się pomóc i dobrać zarówno akustykę pomieszczeń jak i sam zestaw kina domowego. Jako ciekawostkę dodam, że mój znajomy wykonywał Symulacje Akustyczne dla jednej z Warszawskich restauracji i na tej podstawie zostały rozmieszczone w niej głośniki oraz adaptacje akustyczne. Efekt robi wrażenie.